Dieta wielkopostna – co jeść?

Wielki Post to czas poprzedzający Wielkanoc. Czterdziestodniowe oczekiwanie to dla wielu niemałe wyzwanie. Spora część Chrześcijan w tym specyficznym okresie decyduje się na zmianę nawyków żywieniowych.

40 dni bez… mięsa, słodyczy i innych uciech
Istnieje wiele różnych sposobów na Post. Jedni rezygnują z zabaw, imprez i innych rozrywek. Drudzy zaś realizują założenia tzw. diety wielkopostnej – wolnej od słodyczy, mięsa i innych uciech.

Dieta wielkopostna bez wątpienia stanowi ogromne wyzwanie. Wszak, przez czterdzieści dni zmieniamy nawyki żywieniowe na bardziej wymagające. Sam jadłospis wolny jest od tego co najczęściej lubimy najbardziej. Bogaty jest za to w owoce, warzywa i inne zdrowe przekąski.

Dietę wielkopostną bardzo często nazywa się detoksem dla ciała i umysłu. Wszak, poza tym, że jest zgodna z naszym wyznaniem, niesie za sobą szereg innych korzyści: odchudza organizm (redukcja tkanki tłuszczowej), oczyszcza oraz odkwasza.

Dieta Wielkopostna – jak wytrwać w postanowieniach?
Kiedy Ksiądz posypuje głowę popiołem na znak pokuty, wielu Chrześcijan rozpoczyna Wielki Post. Jedni poszczą tylko w piątki, inni zaś decydują się wytrwać w restrykcyjnych postanowieniach przez całe 40 dni.

Dieta Wielkopostna może przyjmować różny charakter. Jedni poszczą poprzez wyeliminowanie z diety mięsa, inni zaś decydują się na prawdziwą głodówkę. O ile pierwsze rozwiązanie z punktu widzenia fizjologii organizmu jest dopuszczalne, o tyle dieta głodówkowa praktykowana przez 40 dni to spore zagrożenie dla organizmu.

Po pierwsze: zaplanuj
Wydawać by się mogło, że wystarczy tylko i wyłącznie wykluczyć z diety mięso, słodycze i inne niepożądane produkty, których dotyczy postanowienie. Nic bardziej mylnego. Aby dieta nie była uciążliwa potrzebujemy konkretnego planu. Uwzględniać on musi nasz nowy, wielkopostny jadłospis.

Po drugie: dopuszczalne zamienniki
W diecie Wielkopostnej, szczególnie dużo miejsca jest dla owoców, warzyw oraz świeżych soków. To najlepsza forma detoksu dla organizmu.

Po trzecie: pełnowartościowość diety
Musisz pamiętać o tym, że organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje niezbędnych wartości odżywczych. Z tego też względu należy kontrolować bilans wartości odżywczych i stosować suplementację wspomagającą (kompleksy witaminowo-mineralne lub tzw. superfood).

Po czwarte: „skarbonka”
Popularną praktyką jest stosowanie skarbonki Wielkopostnej. Wrzucaj określoną kwotę do skarbonki każdego dnia lub po każdym wielkopostnym posiłku. Po czterdziestu dniach otwórz i wydaj na dowolny cel. To świetny sposób na utrzymanie motywacji na stałym, wysokim poziomie.

Po piąte: trwaj
Wielki Post to piękny czas. Wspaniała okazja do oczyszczenia organizmu (w dosłownym i przenośnym znaczeniu). Spraw, aby ten szczególny czas był wyjątkowy dla Twojego ciała i duszy.

Dlaczego warto pościć?
Czy wiesz, że w okresie paleolitu post był rzeczą normalną? Praktykowano ją z przymusu (problemy ze zdobywaniem pożywienia) i… niosło to za sobą wiele korzyści. Mimo braku medycyny (dostępne były jedynie rozwiązania niekonwencjonalne – zioła, ekstrakty itd.) – człowiek był silniejszy, a kondycja jego organizmu wyraźnie wyższa.

Korzyści fizjologiczne są jednak tylko dodatkiem. Wielki Post to przede wszystkim czas pokuty i wyciszenia. Przygotowanie do Wielkiej Nocy powinno mieć dla nas ogromne znaczenie. Pozwoli to nam zrozumieć znaczenie tych Świąt.

Przykładowe potrawy Wielkopostne
Przygotowaliśmy dla Was, kilka ciekawych potraw Wielkopostnych.

  1. Pulpety rybne
    (Filet z ryby, bułka tarta, sól, pieprz, jajko)
  2. Sałatka ze śledzi
    (Śledzie, ziemniaki, ogórki kwaszone, kapary, szalotka)
  3. Sałatka owocowa
    (Ananas, banan, kiwi, mango, jabłko)
  4. Wędzony łosoś z brokułem
    (Wędzony łosoś, sól, pieprz, brokuły, natka pietruszki, sok z cytryny)
  5. Pieczony pstrąg
    (Filet z pstrąga, ziemniaki, sól, pieprz, sok z cytryny)

Pamiętaj: bilans diety powinien odpowiadać całkowitej przemianie materii. W przeciwnym wypadku Twój jadłospis będzie niepełnowartościowy, co może stanowić zagrożenie dla zdrowia Twojego organizmu. Korzystaj z tabel kaloryczności.

 

 

Post navigation

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *